آنوریسم آئورت شکمی

آئورت رگ خونی اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن حمل می کند.آنوریسم آئورت شکمی بزرگ شدن بخش پایینی آئورت است که در ناحیه ی شکمی گسترش می یابد. آنوریسم زمانی ایجاد می شود که دیواره ی شریان مانند یک بادکنک ضعیف و متسع می شود. اگر آنوریسم بیش از حد بزرگ شود ممکن است پاره شود.از آنجا که پاره شدن آنوریسم آئورت شکمی بسیار خطرناک است و می تواند باعث خونریزی های تهدید کننده حیات شود، قبل از اینکه این اتفاق بیفتد می تواند توسط جراحی اصلاح شود

علل وعوامل خطر ساز آنوریسم آئورت شکمی :

• استعمال تنباکو وسیگار:
  • فشارخون بالا
  • عفونت وبیماریهای التهابی آئورت
  • سن بالای 60 سال
  • جنسیت:شیوع آنوریسم درمردها بیشتراست
  • وجودسابقه خانوادگی وعوامل ژنتیک

غربالگری آنوریسم آئورت شکمی

سونوگرافی شکم یک ابزار غربالگری است که می تواند برای شناسایی آنوریسم مورد استفاده قرار گیرد .

روش های تشخیصی:

سونوگرافی شکم و.سیتی اسکن شکم و قفسه سینه با تزریق ماده حاجب میباشد

علائم و نشانه ها

اکثر مردم از داشتن آنوریسم آئورت شکمی خود بی اطلاع هستند چرا که در بسیاری از موارد، هیچ علامتی وجود ندارد.

علایم آنوریسم عبارتند ازاحساس یک توده ضربان دار توسط بیمار یا توسط پزشک به هنگام انجام معاینه فیزیکی

درد در پشت، شکم و یا کشاله ران که ممکن است طولانی مدت بوده باشد

علایم آنوریسم آئورت شکمی پاره شده معمولا درد ناگهانی و شدید شکم . از دست دادن هوشیاری یا شوک وکاهش فشار خون میباشد. آنوریسم آئورت شکمی پاره شده نیاز به درمان اورژانسی دارد.

درمان آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی بسیار بزرگ و یا علامت دار نیاز به درمان دارد. بهترین روش برای ترمیم هر آنوریسم به عوامل مختلفی از جمله محل و شکل آنوریسم و همچنین شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد. دو نوع درمان جراحی برای آنوریسم های بزرگ وجود دارد:

جراحی باز

ترمیم کم تهاجمی (اندوواسکولار)

• جراحی باز:دراین روش بیمارتحت بیهوشی عمومی قرارگرفته و بعد از باز شدن شکم  ،  ناحیه آنوریسم مصنوعی با استفاده از رگ مصنوعی ترمیم میشود.
  • ترمیم داخل عروقی آنوریسم یا تعبیه استنت

این روش دربخش انژیوگرافی انجام شود.و کمتر تهاجمی است.بیمار یا تحت بیهوشی عمومی و یا اسینال(نخاعی) قرارمی گیرد.

شکاف کوچک در ناحیه کشاله ران ایجادمیشود و استنت از طریق سرخرگ کشاله ران به داخل آنوریسم هدایت میشود.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکتر پژمان فرشیدمهر

فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

عضو انجمن جراحان عروق ایران

• info@drfarshidmehr.com
  • سعادت اباد،سروغربی،خ بخشایش،(روبروی بیمارستان عرفان)بن بست قائم ،پلاک ۶،واحد ۷

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ورم دست

درمان واریس حاد

error: Content is protected !!