انسداد شریان گردن (کاروتید)

انسداد شریان گردن (کاروتید)

دو سرخرگ کاروتید مشترک ( Common carotid artery) راست و چپ خونرسانی به مغز و صورت را انجام میدهند . به صورت عمومی سرخرگ کاروتید مشترک راست از سرخرگ براکیوسفالیک و سرخرگ کاروتید مشترک چپ از قوس آئورت جدا می شوند.
هر سرخرگ کاروتید مشترک به دو سرخرگ کاروتید داخلی و خارجی تقسیم می شود که سرخرگ کاروتید داخلی خونرسانی به مغز را انجام میدهد.

علل بیماری:
آترواسکلروز یا تجمع پیشرونده چربی دردیواره عروق کاروتید باعث ایجاد تنگی یا انسداد می شود.
دیابت
کشیدن سیگار
فشارخون بالا
چاقی
سابقه مثبت خانوادگی
چربی خون بالا(کلسترول بالا)
علائم و نشانه‌های سکته مغزی عبارتند از::
بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت یا اندام، اغلب تنها در یک طرف بدن است
مشکل ناگهانی صحبت کردن و فهمیدن
مشکل ناگهانی دیدن در یک یا هر دو چشم
سرگیجه ناگهانی یا از دست دادن تعادل
سردرد ناگهانی و شدید بدون علت شناخته شده
بیماری شریان کاروتید می‌تواند منجر به سکته مغزی شود:
کاهش جریان خون
یک شریان کاروتید ممکن است به دلیل آترواسکلروز دچار تنگی شود و خونرسانی کافی به مغزانجام نشود.
پلاک‌های شکسته
یک پلاک در شریان کاروتید داخلی ممکن است شکسته شود و ذرات جدا شده از این پلاک میتواند وارد عروق مغزی شده و باعث سکته مغزی شود..

اگر پلاک (تجمع مواد چربی) سبب انسداد سرخرگ کاروتید داخلی شود، این امر جریان خون را متوقف نموده و ممکن است شما دچار سکته مغزی شوید. ممکن است شما دچار TIA یا حمله موقت کاهش خونرسانی مغزی شوید.این حالت یک سکته خفیف می باشد که بعنوان علامت هشداردهنده سکته بزرگ مغزی محسوب می شود.

اندارترکتومی کاروتید یک روش جراحی است که در آن پلاکها ازداخل سرخرگهای کاروتید (گردنی) بیرون آورده می شوند .. اندآرترکتومی می تواند سبب ممانعت از بروز TIA ها شده و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.در این روش برشی در گردن داده میشود و سرخرگ کاروتید باز شده و پلاک داخل ان برداشته میشود و سپس سرخرگ ترمیم میشود.

انژیوپلاستی کاروتید و استنت گذاری
انژیوپلاستی کاروتید و استنت گذاری، روش هایی هستند که تنگی شریان کاروتید را باز می کند تا جریان خون به مغز بازگردد. این روش برای معالجه یا جلوگیری از سکته مغزی انجام می شود استنت به باز شدن شریان کمک می کند. آنژیوپلاستی کاروتید و استنت گذاری در شرایطی که عمل جراحی باز کاروتید (اندارترکتومی کاروتید) امکان پذیر نباشد، یابه دلیل شرایط قلبی بیمار انجام جراحی پرخطر باشد مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض احتمالی آنژیوپلاستی کاروتید و استنت
سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا. در طی آنژیوپلاستی، ممکن است لخته یا پلاک عامل تنگی به مغز انتقال پیدا کنند و باعث ایجاد علایم سگته مغزی یا علایم موقت ایسکمی مغز شود. برای کاهش این خطر، در طول عمل جراحی به بیمار رقیق کننده خون تزریق کند.
باریک شدن شریان کاروتید (تنگی مجدد)
. نژیوپلاستی کاروتید، به عنوان یک روش غیر جراحی در نظر گرفته می شود. این فرایند نیازی به بیهوشی عمومی ندارد، بنابراین بیمار در طول عمل هوشیار است یمار به اتاق تصویربرداری با اشعه ایکس منتقل میشود و انژیوپلاستی با انجام بیحسی موضعی و از طریق کشاله ران انجام میشود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درباره ما


دکتر پژمان فرشیدمهر

فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

عضو انجمن جراحان عروق ایران

تماس با ما


  • 02126744129
  • 09393300778
  • info@drfarshidmehr.com
  • سعادت اباد،سروغربی،خ بخشایش،(روبروی بیمارستان عرفان)بن بست قائم ،پلاک ۶،واحد ۷

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات


ورم دست

ورم دست

درمان واریس حاد

درمان واریس حاد

error: Content is protected !!