کاتتر همودیالیز دائمی (پرم کت): کاتترهای 2 مجرایی و کاتترهای کاف دار

کاتتر همودیالیز دائمی (پرم کت): کاتترهای 2 مجرایی و کاتترهای کاف دار

کاتتر همودیالیز دائمی (پرم کت)

یکی از درمان های جایگزین کلیه در افراد مبتلا به نارسایی کلیه دیالیز خونی است. در هر نوبت از دیالیز، خون فرد تصفیه می شود و مواد زائد آب و نمک اضافی برداشته می شود. یکی از این روش ها برای انجام دیالیز خونی گذاشتن کاتتر دائم دیالیز است. برای انجام همودیالیز دسترسی به عروق بزرگی که بتواند جریان خون زیاد خارج از بدن را تامین کند لازم است. این دسترسی که از طریق کاتتر دیالیز برقرار میشود باید به سادگی قابل تعبیه باشد و بلافاصله بتوان از آن استفاده نمود و در کوتاه مدت برای بیمار مخاطرهای نداشته باشد.

کاتترهای دو مجرایی را می توان در وریدهای ژگولار داخلی ـ سابکلاوین در ناحیه گردن و یا ورید فمورال در کشاله ران تعبیه نمود. و قسمت خارجی آن در جلوی قفسه سینه و یا کشاله ران قرار می گیرد. هر گاه این کاتتر در ورید ژگولار ویا سابکلاوین نصب گردد باید گرافی رخ قفسه سینه انجام شود تا از محل مناسب کاتتر اطمینان حاصل شود.

به دلیل احتمال بروز تنگی و ترومبوز حتی الامکان باید از نصب این کاتترها در ورید سابکلاوین اجتناب شودتعبیه این کاتتر ها با بیحسی موضعی و تحت فلوروسکوپی( با کمک اشعه)) انجام می شود.

10 سوال شما و 10 پاسخ ما در خصوص درمان واریس

کاتترهای کاف دار(پرم کت)

این کاتترها از جنس سیلیکون / سیلاستیک و سایر پلی مرهای نرم و انعطاف پذیر است و عوارض ترومبوژنیک کمتری نسبت به کاتترهای دیالیز حاد دارد این کاتترها معمولا در ورید ژگولار داخلی قرار داده میشوند ولی ممکن است در ورید سابکلاوین واگر وریدهای مرکزی انسداد داشته باشد حتی در ورید فمورال قار داده شوند .
تقریباً همه کاتترها به دلیل عفونت کارایی خود را از دست میدهند و از طرفی میتوانند در طولانی مدت باعث ایجاد تنگی یا انسداد د ورید( سیاهرگ) شوند که میتواند باعث ایجاد علایمی مانند تورم دستها و صورت شود به همین دلیل توصیه میشود که در اسرع وقت برای بیماران فیستول به منظور دیالیز تعبیه شود و کاتتر پرم کت هر چه زودتر خارج شود.

روش کارگزاری کاتتر همودیالیز دائمی (پرم کت)

استفاده از اولتراسونوگرافیک:
وریدهای گردنی از تنوع آناتومیک برخوردار بوده وممکن است در بعضی موارد یکی از آنها وجود نداشته باشد و یا مسدود شده باشد . اختلالات آناتومیک شریان کاروتید نیز میتواند از مشکلات باشد . با استفاده از اولتراسونوگرافی، میزان تعبیه موفقیت آمیز کاتتر در ورید ژوگولار داخلی را افزایش داد.و از بروز عوارض جلوگیری کرد.


استفاده از فلوروسکوپی(اشعه):

بزای بررسی محل مناسب کاتتر استفاده از فلوروسکوپی(اشعه) الزامی میباشد و حتی در بعضی از بیماران که دچار انسدادیا تنگی در سیاهرگهای گردن شده اند میتوان با استفاده از تکنیکهای جدید اقدام به ونوپلاستی( باز کردن سیاهرگ با استفاده از بالون) نمود و کاتتر دیالیز را تعبیه کرد.

 

مراقبت و استفاده از پرم کت

پانسمان : در طی مراحل وصل و جداکردن بیمار، بیماران وکادر پرستاری دیالیز باید از ماسک استفاده نمایند. مجرا و سرکاتتر نباید در معرض هوا قرار گیرد. یک درپوش باید همواره سرکاتتر را بپوشاند. مجرای کاتتر باید استریل نگهداشته شود. در فواصل بین جلسات دیالیزانجام تزریقات از طریق کاتتر ممنوع است. -هپارین. پس از هر جلسه دیالیز، در فضای کاتتر تزریق میشود. از تجویز بیش از حد هپارین باید اجتناب شود چون میتواند بیماران را در معرض خونریزی قرار دهد . قبل از هر دیالیز،هپارین موجود در هر مجرا آسپیره شده وکاتترا با سالین مخلوط با هپارین شسته میشود (100 واحد هپارین در هر میلی لیتر) وهمودیالیز شروع میشود.

 

 

علائم واریس چیست؟ درمان واریس برای پیشگیری از تشدید علائم

YOUTOBE

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درباره ما


دکتر پژمان فرشیدمهر

فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

عضو انجمن جراحان عروق ایران

تماس با ما


  • 02126744129
  • 09393300778
  • info@drfarshidmehr.com
  • سعادت اباد،سروغربی،خ بخشایش،(روبروی بیمارستان عرفان)بن بست قائم ،پلاک ۶،واحد ۷

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات


ورم دست

ورم دست

درمان واریس حاد

درمان واریس حاد

error: Content is protected !!